April 5, 2015

Ranah Sarawak Itu Luas, Boi!

"Kamu berasal dari bahagian mana di Sarawak?"

Rumah lama di tepi jalan yang dijumpai ketika meronda-ronda dengan kereta

Itu soalan favorit saya sekarang sebaik bertemu orang tempatan. Kemudian, saya akan membuka peta, melihat lokasi tempat itu berada.

Ketika bertemu Encik J misalnya, soalan itu membuat saya berkenalan dengan tempat bernama Saratok.

"Kamu tahu di mana Saratok itu?" tanya Encik J.

Saya menggeleng.

Mengikut Encik J, Saratok ke Kuching sahaja sudah lebih kurang 300km jauhnya.

Terus saya mencongak jarak perjalanan dari rumah ke kampung halaman di Perak. Andai mengikut lebuh raya PLUS, 300km jika dari Kuala Lumpur, sudah boleh sampai di Pulau Pinang!

Di sini, 300km berkereta masih lagi berada di dalam Sarawak. 

Itu pun, bandar terdekat Saratok iaitu Sibu belum pun mencecah separuh dari "panjang" negeri Sarawak.

Belum lagi kita cerita tentang berkereta dari Kuching ke Miri yang memakan masa hampir 12 jam. 

Belum termasuk cerita tentang Limbang yang kita harus keluar masuk Brunei untuk sampai ke sana. 

Perkara ini membuat saya sedar sememangnya Sarawak ini sebuah ranah yang luas dari segi geografinya.

Waida Yusof,
5 April 2015
Sarawak

PS: Duduk di sini membuat saya menambah satu lagi angan-angan road trip, iaitu berkereta dari Kuching ke Kota Kinabalu :D

No comments:

Post a Comment