April 21, 2014

Terima Kasih, Kota Bharu

"Adik, bakpe tok amik sejadoh?" (Adik, mengapa tidak ambil sejadah?)

Perempuan separa tua itu menegur. Lagak beliau seperti seorang ibu menegur anak perempuannya sehingga saya tersipu-sipu seorang diri.

Kemudian, beliau memusing sejadah yang dibawanya dari kedudukan menegak kepada kedudukan melintang sebelum kami sama-sama bersolat Zohor di Masjid al-Baro'ah.

Di sini, pasti teringat kenangan berwuduk dengan air karat :)

Kemudian, selepas solat, semua jemaah wanita pun bersalam-salaman.

Situasi ini tetap seperti yang saya kenali dahulu.

Biarpun sudah tiada lagi wakaf kayu cantik di hadapan restoran makanan segera 'A&W'.
Biarpun pasaraya The Store sudah hilang kegemilangannya.
Biarpun kedai buku yang sering saya kunjungi itu sudah 'hilang' ditelan zaman.
Biarpun kedai makan yang saya suka Nasi Pattaya-nya itu saya sudah lupa lokasinya.

Walau apapun, saya sudah bertemu kenangan 'rasa' yang saya cari. Rasa kekeluargaan yang pernah saya terima ketika bersekolah di bumi Serambi Mekah ini lebih sedekad yang lalu.

Terima kasih, Kota Bharu kerana menjadi sebahagian daripada hidup hamba.

Terima kasih, Kota Bharu kerana di sinilah hamba belajar menjadi manusia.

Waida Yusof,
KL
21 April 2014

PS: Kelantan adalah negeri pertama yang mengajar saya mula mengembara.

2 comments:

  1. Ade lagik ke A&W tu? dah lame tak balik klate .. dulu zaman skolah2 suka lepak kat situ time outing hari sabtu .. time tu rase best sangat dah dapat lepak kat a&w keke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak wujud dah hehe. Itu yang tulis 'A&W' :D

      Itulah, dulu A&W dan McD memang dah kira happening betul.

      Dulu sekolah mana? Saya sekolah di Pasir Puteh.

      Delete