January 27, 2016

Tips Menyusun Gambar Travel

Baru hamba sedar gambar-gambar langit yang di"tangkap" sudah boleh dibuat koleksi!

Minggu lepas, hamba menyusun gambar-gambar yang pernah diambil mengikut nama negeri / negara dan tahun bertandang ke sana. 

(Rasanya, banyak lagi kerja lain yang lebih berfaedah tetapi kadangkala kita hanya mahu duduk diam-diam dan buat sahaja, seperti orang Kedah akan kata, "Biaq pi lah".)

Contoh folder-folder gambar itu adalah seperti di bawah.


Subfolder - subfolder ini berada dalam folder bernama "Indonesia".

Saya menyusunnya mengikut tahun, kemudian nama tempat yang dikunjungi. Jadi, jika ada kunjungan ke Indonesia lagi, masukkan sahaja subfolder gambar baru itu di sini. Mungkin tempatnya serupa dengan tempat yang sebelum ini, tetapi tetap boleh dibezakan mengikut tahun.

Cara ini memudahkan saya yang pelupa tahun bilakah saya ke sesuatu tempat itu.

Gambar ini sifatnya mendokumenkan apa yang ada pada waktu kita datang itu. Jika tidak, masakan mungkin Google Maps berkerjasama dengan pendaki gunung bagi menangkap gambar Google Street View di Mont Blanc, gunung putih bersalju antara tertinggi di Pergunungan Alps di Perancis.

Bolehlah rasa-rasa mendaki gunung selepas ini dari skrin komputer sahaja.

Waida Yusof,
27 Januari 2015
KL

PS: Hari ini saya bekerja separuh hari sahaja, jadi boleh update blog :)

PSS: Oh ya, sekali-sekala, gambar yang kita ambil itu tiada kategori, misalnya gambar telefon lama saya. Saya gunakan folder bernama "Pelik-pelik" untuk gambar-gambar kategori itu. Bolehlah tiru jika mahu.

No comments:

Post a Comment